De provincie Oost-Vlaanderen gaat onderzoek doen naar de mogelijkheid van een nieuwe en dieper gelegen Zelzatetunnel, wat goed nieuws is voor het havenbedrijf North Sea Port. Met de opening van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen afgelopen oktober verdween al een grote blokkade, waardoor grotere schepen van en naar Gent kunnen varen.
De huidige beperkingen in het Kanaal Gent-Terneuzen, waaronder de tunnel bij Zelzate, beperken de maximale diepgang tot 12,5 meter. De Sluiskiltunnel is daarentegen wel geschikt voor diepere schepen doordat de tunnelbuizen op dertig meter beneden NAP liggen. De verouderde Zelzatetunnel, die in 1968 werd geopend, toont steeds meer gebreken en er wordt nu serieus gekeken naar een nieuwe verbinding. De nieuwe tunnel zal naar verwachting iets zuidelijker komen te liggen.
Naast de Zelzatetunnel zijn er nog meer infrastructurele projecten die in ontwikkeling zijn. Zo wordt er onderzocht hoe het verkeer in Zelzate geoptimaliseerd kan worden, onder andere door aanleg van een nieuwe ringweg. Ook de aanleg van een spoorverbinding tussen Gent en Terneuzen, inclusief verdieping en verbreding van het Kanaal Gent-Terneuzen, staat hoog op de agenda.
Het stadsbestuur van Gent heeft een duidelijke visie op de verdere ontwikkeling van het havengebied en pleit voor meer passeerplaatsen in het kanaal om grote zeeschepen soepel te laten passeren. Deze projecten zullen niet alleen de havenbereikbaarheid verbeteren, maar ook het verkeer ontlasten en de economische activiteiten in de regio stimuleren.