In Terneuzen is het momenteel gemiddeld 57,7 cent per kilowattuur om een elektrische auto op te laden bij een openbare laadpaal. Dit tarief is 6 procent lager dan in september, blijkt uit gegevens van de vergelijkingssite LaadpasTop10.
In heel Nederland is elektrisch opladen op straat dit jaar duurder geworden, met uitschieters tot wel 26 procent. Terneuzen vormt echter een uitzondering op deze trend. Naast de stijging van laadkosten, betalen stekkerrrijders nu ook motorrijtuigenbelasting en ontvangen ze geen aanschafsubsidie meer, waardoor elektrisch rijden per kilometer duurder is dan rijden op benzine.
In Brabant en Limburg dalen de tarieven juist, doordat daar nog oude aanbestedingen lopen. Dit betekent dat eigenaren van laadpalen in die regio's voorlopig de energiebelasting zelf dragen. In en rond Rotterdam zijn de basistarieven zo sterk gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting wordt gecompenseerd.
Er bestaan aanzienlijke prijsverschillen tussen laadpalen met en zonder belastingkorting. Zelfs binnen dezelfde gemeente en straat kunnen de tarieven verschillen, wat verwarrend is voor stekkerrijders, aldus onderzoek door Tap Electric. In Terneuzen liggen de tarieven tussen de 46,6 en 68,8 cent per kilowattuur.
Terneuzen telt momenteel 542 openbare en semiopenbare laadpunten, wat aanzienlijk meer is dan een jaar geleden. Deze groei is de grootste in vijf jaar en omvat locaties zoals bouwmarkten en sportclubs, volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.