Discussie over impact van Westerscheldetunnel op Zeeuws-Vlaanderen

25 dec 2024, 19:31 Gemeente
image 16 674486d65667a

Discussie over de Westerscheldetunnel: verbindend of splijtend?

De Westerscheldetunnel heeft Zeeland tot één geheel gemaakt. Toch? Helemaal niet, stelt Cees Liefting, oud-wethouder van Terneuzen en Sluis én voorman van het actiecomité Zeeland Tolvrij. Helemaal wel, zegt directeur Frans Lievens van de theaters in Terneuzen, Middelburg en Goes.

De verdeeldheid in Zeeuws-Vlaanderen

Zeeuws-Vlaanderen was lange tijd bekend als het 'Landje Apart', een term die verwijst naar de hang naar eigenheid en authenticiteit. Echter, sinds de Westerscheldetunnel de streek in 2003 verbindt met de rest van Zeeland, is er verdeeldheid ontstaan. Sommigen omarmen de tunnel als een zegen, terwijl anderen, waaronder Liefting, kritisch zijn over de tolheffing en de impact op Zeeuws-Vlaanderen.

Haat-liefdeverhouding met de tunnel

De Westerscheldetunnel heeft een haat-liefdeverhouding gecreëerd bij veel Zeeuws-Vlamingen. Voorzitter Liefting van Zeeland Tolvrij uit zijn frustraties over de 'lelijke en donkere' tunnel, terwijl theaterdirecteur Lievens juist de sociale en economische voordelen benadrukt.

Impact op culturele sector

Voor Lievens betekende de tunnel een nieuwe horizon voor het theaterlandschap. Met een groter marktgebied en meer samenwerkingen, heeft de tunnel volgens hem de culturele sector in Zeeland verrijkt. Daarentegen ziet Liefting de verbinding als een verlies van saamhorigheid en aansluiting.

In huize Liefting zal de vlag niet uithangen zolang vrachtwagens tol blijven betalen. Aan de andere kant kijkt Lievens reikhalzend uit naar de tolvrije tunnel als een mijlpaal voor de regio.

De discussie over de Westerscheldetunnel blijft voortduren, terwijl Zeeuws-Vlaanderen zich voorbereidt op een mogelijke tolvrije toekomst.